برخی از راهکارهای اساسی مقابله با تحریم اقتصادی کدام اند؟ صفحه 72 آمادگی دفاعی دهم

جواب فعالیت صفحه ۷۲ کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم برخی از راهکارهای اساسی مقابله با تحریم اقتصادی کدام اند؟ از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : راهکارهای مقابله با تحریم
با توجه به روند حاکم بر سیاست آمریکا، باید منتظر تحریم های گسترده و عمیق تری نسبت به تحریم های قبلی بود و اقتصاد کشور را برای آن آماده ساخت. در وضعیت فعلی نمی توان چندان به مواضع اروپایی ها امیدوار بود و اگر حمایتی هم باشد، جنبه تاکتیکی دارد که بهای آن را باید در جای دیگر پرداخت.با توجه به روحیه جدید آمریکایی ها و اتفاق نظری که بین ریس جمهوری، کنگره و سنا در مورد ایران وجود دارد، بعید است که منافذ قبلی برای دور زدن تحریم ها بتواند مورداستفاده قرار گیرد. برای مقابله با تحریم های جدید گزینه های زیادی پیش روی ما نیست و لازم است راه های ممکن برای مقابله با چنین تحریم هایی را سریعا مورد مداقه و اقدام قرار داد.
این اقدامات را می توان در دو سطح بین المللی و داخلی تقسیم بندی کرد:
1- اقدامات بین المللی
یکی از مشکلات اصلی ناشی از تحریم ها، محدود سازی مبادلات ارزی است و از آنجا که اقتصاد ایران نیازمند مبادلات بین المللی است بنابر این محدودیت های ارزی، مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. در پیش گرفتن فرآیندی که نیاز کشور را به مبادلات ارزی دلاری و حتی یورویی کاهش دهد و مبادلات بین المللی کشور را ممکن سازد از نیازهای اصلی کشور است. در این رابطه عقد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری ایران از اقدامات مهمی است که می تواند اثر تحریم های ارزی را کاهش دهد.برخی کشورها در حال حاضر در روابط خود با آمریکا دچار تنش بوده و نسبت به چنین پیمانی علاقه نشان داده اند. در حقیقت عقد پیمان های پولی دوجانبه باید مدت ها پیش در دستور کار قرار می گرفت که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده است. به نظر می رسد سه کشور ترکیه، روسیه و چین، به دلیل مشکلات در روابط با آمریکا دارای آمادگی بیشتری برای عقد چنین پیمانی هستند و هر سه کشور نیز از شرکای اصلی تجاری ایران محسوب می شوند. پس از سه کشور فوق، هند نیز به نظر می رسد علاقه مند به چنین توافقی هست. علاوه بر پیمان های پولی دوجانبه، عقد قراردادهای تهاتری با کشورهای همسایه نیز می تواند تا حدی راهگشا باشد.
2- اقدامات داخلی
در حقیقت اقدامات داخلی مهم ترین بخش برای مقابله با تحریم های داخلی است، چراکه هدف اصلی تحریم ها محدود ساختن اقتصاد کشور با محدود سازی صادرات و واردات آن است. به دلیل سوءمدیریت ها و مشکلات گوناگون، به عقیده بسیاری از کارشناسان مشکل اصلی کشور ما تحریم ها، پیچیدگی ها و موانع داخلی بر سر کار و کسب و اقتصاد است که همچنان سدی در مقابل کارکرد اقتصاد قرار دارد و متاسفانه تمامی این موانع ساخته دست دیوان سالاری دولتی است. افزایش بنیه اقتصاد و برداشتن بندهای متعدد از پای اقتصاد و اصلاح ساختارهای دست و پاگیر از ضروریات اصلی افزایش توان اقتصاد کشور برای مقابله با تحریم هاست. در واقع پادزهر اصلی تحریم ها، آزاد سازی اقتصاد کشور و ظرفیت و توان بخش خصوصی است که می تواند امکاناتی فراتر از روال های مرسوم بین کشورها را به کار گیرد.
در این زمینه چند اقدام ضرورت بیشتری دارد:
2- 1- اجرایی سازی قانون بهبود فضای کسب و کار
یکی از اقدامات بر زمین مانده از حدود پ1ک6 سال قبل، اجرایی سازی قانون بهبود فضای کسب و کار است. اجرایی سازی این قانون و قوانین مشابه و کاستن از مجوزهای دولتی و تداوم چنین اقداماتی می تواند در کوتاه مدت، در بخش خصوصی و اقتصاد کشور تحرک بیشتری ایجاد کند.
2- 2- مبارزه واقعی با فساد با شفاف سازی
متاسفانه فساد که با افزایش تحریم ها تشدید می شود، از بزرگ ترین مصیبت های اقتصاد ایران است. در صورتی که مبارزه واقعی با فساد و شفاف سازی صورت گیرد می تواند تاب آوری اقتصاد ایران را در مقابل تحریم های جدید افزایش دهد.در مبارزه با فساد، شفاف سازی وام ها و تسهیلات بانک ها و هدایت منابع آنها به سوی بخش تولیدی اقتصاد، دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است.
3- 2- جلوگیری از قاچاق
حجم بالای قاچاق در کشور علاوه بر تخریب اقتصاد داخلی، از منابع اصلی تقاضای ارز در بازار آزاد است. در واقع بازار داخلی کشور متاسفانه مورد دست اندازی قاچاقچیان قرار دارد و این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل رکود اقتصاد کشور است زیرا کالاهایقاچاق بخش بزرگی از بازار کالاهای داخلی را تصاحب کرده اند.اگر دولت بتواند از حجم قاچاق به طور جدی بکاهد، به همان نسبت تقاضا برای ارز در بازار کاهش یافته و بازار برای کالاهای داخلی فراهم می شود که اثر خود را روی افزایش تقاضای داخلی و اشتغالنشان خواهد داد.
4 -2- کنترل نرخ ارز
از مشکلات تحریم ها، افزایش نرخ ارز به دلیل عدم تعادل ها و هیجانات ناشی از آن است. کنترل نرخ ارز در بازار آزاد از وظایف دشوار دولت ها در زمان تحریم است. تدوین سیاست های ارزی متناسب برای بخش های مختلف اقتصاد و برنامه ریزی برای تامین نیازهای آنها می تواند تعادلی بین عرضه و تقاضای ارز ایجاد کند و از ایجاد شوک در قیمت های ارز پیشگیری کند.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
نویسنده 2 سال قبل
1

چقدرخوب بوددرواتساپ مسعولبین از ملت درحل این چنبن مشکلات رنج آوری که استخوانهای ملت راباگرانی خوردکرده که خیلی هاش علت تحریم نیست مثل (گرانی انواع میوه وسیفی جات )که گرانی بیموردش ملت رامی آزارد چونکه نیاز غذایی است .2–فروش کالاهای کارخانجات دولتی بادلارآزاد27 هزار که موجب گرانی خودرو وقیمت تمام شده مسکن شده که این دوحودعامل گرانی در کالاهای دیگر در حمل ونقل تاثیر گذاشت .) راهکار 1–ساماندهی تولید کنندگان خوب دقت کنید کشاورزی —صنعت–ونطارت جدی دراجرای کامل به هدف رضایت ملت که وقتی رضایت ملت برابرده شود همه مشکلات حل می شود .نام من هم وطن ویک ایرانی .

برای پاسخ کلیک کنید