شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامت انسان و چه خطری برای محیط زیست دارد؟ صفحه 63 کار و فناوری نهم

جواب تحقیق کنید صفحه ۶۳ کتاب کار و فناوری پایه نهم شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامت انسان و چه خطری برای محیط زیست دارد؟ از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : با توجه بر اینکه «جیوه» ماده سمی است، و از آن در لامپ های کم مصرف استفاده شده انتشار این ماده در محیط ، اثرات نامطلوبی بر روی مغز جنین، عقیم شدن، سردرد و کاهش حافظه دارد. از این رو در حال حاضر در دنیا استفاده از این ماده در تولید ترموستات و دماسنجها ممنوع اعلام شده است.
مشکل اصلی این ماده سمی زمانی است که لامپ های کم مصرف شکسته می شود و جیوه آن در محیط منتشر می شود پس زمانی که لامپ های فلوروسنتی فشرده شکسته می شود پودر جیوه بر روی و سایل و اشیای موجود در محیط می نشیند که در این صورت لازم است ضمن استفاده از دستکش و دستمال های تنظیف، سیستم های تهویه، برودتی و جاروبرقی خاموش شود تا از انتشار آن در محیط زیست جلوگیری شود.
علاوه بر این، لامپ های کم مصرف باید در مراکز بازیافت ویژه ای جمع آوری شود تا با زباله های معمول معدوم نشوند .لامپ های کم مصرف از تغییر فرکانس شدت و ضعف نور برخوردار هستند که این امر موجب آسیب رساندن به چشم و ایجاد بیماری هایی چون آب مروارید می شود .
می توان یونیزاسیون را از دیگر معایب این لامپ ها نام برد به طوری که یونیزاسیون نور لامپ های فلور سنتی در دراز مدت اثرات تخریبی بر روی بافت های پوست ایجاد می کند از این رو بر اساس پروتکل های جهانی استفاده از این لامپ ها در سوله های جوجه کشی، مرغداری ها، گاوداری ها و صنایع تبدیل چون پوست و چرم که زمینه فساد آنها را فراهم می کند جلوگیری می شود .
شاید بتوان لامپ های کم مصرف را «بمب های شیمیایی» معرفی کرد و یادآور شد: خطرات زیست محیطی لامپ های فلورسنتی به گونه ای است که اگر لامپ فلورسنتی بر روی خاک شکسته شود تا چند سال هیچ گیاه و درختی در آن منطقه قادر به رشد نیست.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
ناشناس 1 سال قبل
1

..........

برای پاسخ کلیک کنید