درباره علائم و کمک های اولیه مربوط به صرع و غش و تفاوت آنها با علائم شک تحقیق کنید صفحه 116 آمادگی دفاعی دهم

جواب فعالیت صفحه ۱۱۶ کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم درباره علائم و کمک های اولیه مربوط به صرع و غش و تفاوت آنها با علائم شک تحقیق کنید از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : 1 و 2) صرع
صرع از بیماریهای مغز و اعصاب می باشد که معمولا بصورت تشنج و یا حواس پرتی است که در مدت زمان کوتاه اتفاق می افتد . بصورت ناگهانی و تقریبا بدون هیچ علامت آگاهی دهنده آغاز و چند دقیقه به طول می انجامد و مصدوم پس از آن , از حوادث بوقوع پیوسته چیزی بیاد نمی آورد .
مراحل حملات صرع :
مرحله اول
تمام عضلات فرد منقبض شده و مثل چوب خشک شده و در پی آن به زمین می خورد .
مرحله دوم
چند ثانیه بعد از مرحله اول دچار تشنج ها و تکان های متعدد در تمام بدن می شود. در این مرحله کف از دهان بیمار خارج شده و ممکن است ادرار و مدفوع وی دچار بی اختیاری گردد
مرحله سوم
پس از حدود یک دقیقه به حالت اغما می رود. در انتها فرد بهوش آمده و ممکن است به خواب طبیعی برود .
کمکهای اولیه :
اولین شیوه درمان به وسیله ابن سینا دانشمند برجسته ایرانی اراه شد . بدین گونه که وی با کشیدن دایره ای به دور بیمار به اطرافیان بیمار می گفت که جن در بدن بیمار رفته است و اجنه او را می آزارند و هرکس وارد این دایره بشود مورد هجوم جن ها واقع می شود . ابن سینا با این شیوه تنها می خواسته تا از ورود مردم به حیطه خط رسم شده در اطراف بیمار جلوگیری کند تا اکسیژن کافی به بیمار رسیده و بیمار به وضع عادی خود بر گردد . و حال اینکه امروزه نیز تنها کاری که از یک امدادگر بر می آید به شرح زیر می باشد :
1) در حین حمله مریض را از نقاط خطرناک دور کنید و به آرامی شانه ها و سر او را بگیرید تا دامنه حرکت وی کم شود و به سر وی آسیب نرسد .
2) در اثر تکانهای شدید ممکن است مریض دچار ضربه مغزی شود و بهتر است زیر سر وی جسم نرمی مثل بالشت و غیره بگذارید .
3) اگر دهان بیمار بسته بود سعی در باز کردن آن نکنید , ولی اگر دهان بیمار باز بود جسم نرمی مانند لاستیک یا دستمال را بین دندانهای بیمار قرار دهید تا از گاز گرفتن احتمالی زبانش جلوگیری شود. در ضمن اینکار باید توجه داشته باشید که زبان مریض به عقب نیفتاده و راه های هوایی را مسدود نکند .
4) بدلیل عدم اختلال در تنفس نیازی به تنفس مصنوعی نمی باشد.
5) بعد از رفع حمله به بیمار استراحت داده و همچنین مایعات شیرین به او بخورانید
6) در ضمن در صورتی که بیمار کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست داد او را با چیزی بپوشانید تا پس از بهبودی، از اینکه دیگران وی را در آن وضع دیده اند ناراحت نشود.

غش
هنگامی که جریان خون مغز کم شود ، بدلیل اینکه مغز کنترل خود را روی اعضاء بدن از دست میدهد فرد قدرت و هوشیاری خود را از دست داده وسقوط می کند . به این حالت غش می گویند.
علام :
1- رنگ پریدگی و سردی پوست و عرق زیاد
2- سرگیجه
3- گزگز دست و پا
4- اختلال بینایی
5- تغییرات علام حیاتی بصورت کاهش درجه حرارت بدن و فشار خون و تعداد تنفس و نبض البته تعداد نبض کاهش یافته و بعد از مدتی کوتاه افزایش می یابد .
6- سقوط و عدم هوشیاری
کمک های اولیه :
1) اغلب وقتی که فرد می افتد یا شما وی را دراز می کنید حالش بهبود می یابد و اقدام دیگری لازم نیست. اگر مصدوم به حالت نشسته باشد بهتر است سر او را خم کرده و وسط دو زانویش بگذارید. ولی در مجموع وضعیت درازکش بهتر از نشسته است .
2) سر فرد را به عقب خم کنید تا زبان از مسیرهای هوایی خارج شود و همچنین سر را به یک طرف خم کنید تا مواد استفراغی آسپیره نشود (وارد راه هوایی او نشود).
3) لباسهای مصدوم را شل کنید .
4) تا وقتی مریض به هوش نیامده چیزی را به او نخورانید.
5) روی سر و صورت مصدوم آب سرد بپاشید یا نیشگون بگیرید .
6) اگر بدن مصدوم سرد است او را در پتو بپیچید .
توجه: با وجود اینکه مسله غش مسله ساده ای است ولی می تواند نشانه بیماری مهم قلبی و یا غیره باشد. بنابراین توصیه می شود که فرد دچار غش به پزشک مراجعه نماید.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
الی 2 سال قبل
0

توضیحاتش کامل بود خوب بود

نویسنده 2 سال قبل
0

نميدانم

نویسنده 2 سال قبل
1

کامل نبود مطالب

. 2 سال قبل
0

خوب بود

برای پاسخ کلیک کنید