با مراجعه به منابع معتبر درباره کاربرد انواع پلاستیک ویژگی ها میزان تولید سالیانه و نشانه بازگردانی آنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش کنید صفحه 12 علوم نهم

نویسنده

کارخانه های تولید پلاستیک در جهان به منظور کاهش الودگی محیط زیست و بازگردانی پلاستیک های پر مصرف مانند نایلون شیر ،نایلون اشغال ، نایلون پفک و چیپس و بستنی و .. کد های مخصوصی برای هریک از انها می گذارند تا بازگردانی انها رحت تر شود

فاطمه

ممنون کار من راه افتاد

فاطمه

حنانه تحقیقت عالی بود ممنون

صدرا

تحقیق حنانه فوق العاده بود

نویسنده

تحقیق دربارهکاربرد انواع پلاستیک

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ کتاب علوم تجربی پایه نهم با مراجعه به منابع معتبر درباره کاربرد انواع پلاستیک ویژگی ها میزان تولید سالیانه و نشانه بازگردانی آنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش کنید از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب جمع آوری اطلاعات علوم تجربی نهم

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : پلاستیک ها از نظر ساختار مولکولی به سه دسته تقسیم می شوند : 1- ترموپلاستیک ( گرمانرم) : پلاستیکهای که در اثر گرما نرم شده و در اثر از دست دادن حرارت سخت می شوند. این پلاستیک ها را به دفعات می توان با گرم یا سرد کردن نرم یا سخت کرد. کاربرد : نایلون تولید فیلم لوازم آشپزخانه و آزمایشگاه اسباب بازی ظروف مقاوم در برابر اسید لوله ها و اتصالات پلاستیکی عایق ساختمانی کلاه ایمنی و غیره. 2- ترموست ها : در طول شکل گیری شکل دائمی به خود می گیرند و با گرم کردن مجدد نمی توان آنها را نرم کرد. این پلاستیک ها دارای سختی بالا مقاوم در برابر حرارت و حلال های شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالا هستند کاربرد ملامین لنت ترمز وان حمام کابین تراکتور بدنه تجهیزات حمل و نقل کف پوش و غیره. الاستومر ها : قابلیت کشسانی و ارتجاعی دارند پس از برداشتن این نیرویی که سبب تغییر شکل آنها شده است به حالت اولیه خود برمی گردند. کاربرد : لاستیک اتومبیل برف پاک کن شلنگ و غیره. سالانه حدود ۱۷۷ هزار تن پلاستیک در کشور و حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می شود که تنها ۱۰ درصد آن را می توان بازیافت کرد. این روزها آلودگی های مربوط به پلاستیک به معضلی حل نشدنی تبدیل شده است.

حنانه : 1-ترموپلاست ها: به دفعات می توان با گرم و سرد کردن، پلاستیک را نرم یا سخت کرد. مانند نایلون، پلی اتیلن، قطعات اتصال زانو، پی وی سی بسته بندی، لوازم آشبزخانه، فیلم، دنده ماشین، الیاف مصنوعی، واشرها و..

۲-ترموست ها: بر اثر حرارت تغییر شکل نمی دهند و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند مانند: لاستیک تایر، لنت ترمز، ملامین، فایبرگلاس، لوله ها، عایق الکتریکی و..

۳-الاستومرها: دارای حالت کشسانی هستند و پس از برداشتن نیرویی که باعث تغییر شکل آن ها شده به حالت اولیّه برمی گردند.

میزان مصرف:

سالانه حدود۳۰۰هزار میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می شود که ۱۷ هزارتن آن در ایران تولید می شود که فقط ۱۰/۰ آن را می توان بازیافت کرد.

کد بازگردانی:

بازیافت پلاستیک یا جمع‌آوری پلاستیک‌های خرد و مصرف‌شده و تبدیل آن‌ها به محصولات مفیدی که بعضی مواقع با فرم اولیه کاملا متفاوت است، کار آسانی نیست.

ذوب کردن بطری‌های آب و تبدیل آن‌ها به میز و صندلی‌ خوش‌بینانه‌ترین بخش است.

کدها و اعداد نشان‌دهنده نوع رزین پلاستیک است که به تفکیکشان از هم کمک می‌کنند.

کدها عبارتند از:

۱- PETE (پلاستیک کد ۱): پلی‌اتیلن ترفتالات، قابل بازیافت‌ترین و معمول‌ترین پلاستیک است که به عنوان بطری‌های آب، نوشابه و ظرف‌های یکبار مصرف و غیره استفاده می‌شود. محکم و در برابر گرما مقاوم است و با بازیافت به بطری‌های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبرهای پلی‌استر و غیره تبدیل می‌شود.

۲- HDPE (پلاستیک کد ۲): پلی‌اتیلن با غلظت بالا که به‌راحتی و به سرعت بازیافت می‌شود. پلاستیک نوع خشک است اما زود شکل می‌گیرد و معمولا در قوطی شوینده‌ها، بطری‌های شیر، قوطی‌های آب‌میوه، کیسه‌های زباله و غیره به کار می‌رود. با بازیافت تبدیل به لوله‌های پلاستیکی، قوطی‌ شوینده‌ها، خودکار، نیمکت و غیره می‌شود.

۳- PVC (پلاستیک کد ۳): پلی‌وینیل کلوراید سخت بازیافت می‌شود. با آن که محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، هنوز در همه جا در لوله‌ها، میزها، اسباب‌بازی‌ها و بسته‌بندی و غیره به چشم می‌خورد. PVC بازیافت شده به عنوان کفپوش، سرعت‌گیر، پنل و گل‌ پخش‌کن ماشین استفاده می‌شود.

۴- LDPE (پلاستیک کد ۴): پلی‌اتیلن با غلظت پایین است. ویژگی آن قابل‌انعطاف بودنش است. معمولا در نخ‌های شیرینی، بسته‌بندی، قوطی‌های فشاری، کاورهای خشکشویی به کار می‌رود. بعد از بازیافت به عنوان بسته‌های حمل نامه، سطل‌های زباله، سیم‌بند و غیره استفاده می‌شود.

۵- PP (پلاستیک کد ۵): پلی‌پروپیلن با غلظت پایین و در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم است. به عنوان نی، درهای بطری و قوطی استفاده می‌شود. PP بازیافت شده در چراغ راهنمایی و رانندگی، پارو، جای پارک دوچرخه و قفسه‌های کشویی کاربرد دارد.

۶- PS (پلاستیک کد ۶): پلی‌استایرن که به فوم معروف است در ظروف یکبار مصرف دردار و غیره به کار می‌رود. فوق‌العاده سبک ولی حجیم است. PS به دلیل آن که گرما را زیاد منتقل نمی‌کند، کاربرد زیادی دارد. با آن که این ماده جزو برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها نیست اما می‌تواند به عایق‌های حرارتی، شانه‌های تخم‌مرغ، خط ‌کش و ظروف پلاستیکی تبدیل شود.

۷- سایر موارد (پلاستیک کد ۷): سایر پلاستیک‌ها مانند پلی‌اورتان می‌توانند ترکیبی از پلاستیک‌های فوق باشند. جزو بازیافت نیستند. محصولات با کد ۷ می‌توانند هر چیز از زین دوچرخه گرفته تا ظرف‌های ۵ گالنی را شامل شوند. بسیاری از بازیافت‌کنندگان، پلاستیک با این کد را قبول نمی‌کنند اما رزین این پلاستیک‌ها قابل تبدیل به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی هستند

نویسنده : کارخانه های تولید پلاستیک در جهان به منظور کاهش الودگی محیط زیست و بازگردانی پلاستیک های پر مصرف مانند نایلون شیر، نایلون اشغال، نایلون پفک و چیپس و بستنی و .. کد های مخصوصی برای هریک از انها می گذارند تا بازگردانی انها رحت تر شود.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
زینب 1 سال قبل
4

عالی بود میرسی

زینب 1 سال قبل
0

عالی بود میرسی

زینب 1 سال قبل
5

عالی بود میرسی

زینب 1 سال قبل
4

علی بود میرسی

زینب 1 سال قبل
3

عالی هست میرسی

حنانع 2 سال قبل
2

-ترموپلاست ها: به دفعات می توان با گرم و سرد کردن، پلاستیک را نرم یا سخت کرد. مانند نایلون، پلی اتیلن، قطعات اتصال زانو، پی وی سی بسته بندی، لوازم آشبزخانه، فیلم، دنده ماشین، الیاف مصنوعی، واشرها و..

3
خوب 2 سال قبل

خوب بود

ناشناس 2 سال قبل
1

خوب بود

هستی 2 سال قبل
1

سلامخوب بود مرسی

1
کانی 2 سال قبل

خوب بود مرسی

ناشناس 2 سال قبل
4

عالی بود

بهزاد 2 سال قبل
2

خیلیییییییییییی خوبببببببببببببب بودددددددددددددد

محمدمهدی عبادی زاده 2 سال قبل
4

❤حنانه از تحقیقت خیلی خوشم اومد مرسی❤

ali 2 سال قبل
0

عالی بود

نویسنده 2 سال قبل
8

کارخانه های تولید پلاستیک در جهان به منظور کاهش الودگی محیط زیست و بازگردانی پلاستیک های پر مصرف مانند نایلون شیر ،نایلون اشغال ، نایلون پفک و چیپس و بستنی و .. کد های مخصوصی برای هریک از انها می گذارند تا بازگردانی انها رحت تر شود

صدرا 2 سال قبل
7

تحقیق حنانه فوق العاده بود

3
همتا 2 سال قبل

ممنونم ازتون بچه ها عالی بود 😘😘👌👌

Asma Teimoury 2 سال قبل
6

عالییییی بود

ناشناس 2 سال قبل
5

بدکی نبود

ناشناس 2 سال قبل
1

خب نبود

نویسنده 2 سال قبل
0

عالی هست ولی پلاست یکی ذوب نمی شود😂😂😂

نویسنده 2 سال قبل
2

نمیدونم

فاطمه 2 سال قبل
7

حنانه تحقیقت عالی بود ممنون

2
محمدرضا 2 سال قبل

مهدی تحقیق عالی بود ممنون

فاطمه 2 سال قبل
7

ممنون کار من راه افتاد

هاجر 2 سال قبل
5

خیلی عالی و ممنونم

نویسنده 2 سال قبل
1

.

نویسنده 2 سال قبل
6

تحقیق دربارهکاربرد انواع پلاستیک

R.drk 2 سال قبل
4

اگر خلاصه تر بود بهتر میشد ^^و از حنانه جان متشکرم عالی بودفقط خلاصه تر بود بهتر می شود:/ متشکرمبازم میگم حنانه جان عالی بود 🙂

فاطمه 2 سال قبل
1

حنانه علیییییییییییییی بود

نویسنده 2 سال قبل
-1

واقعا عالی,،👌👌

برای پاسخ کلیک کنید