نوشته های زیر را بخوانید و مشخص کنید کدام یک از آنها نوشته ذهنی و کدام یک نوشته عینی است سپس معین کنید کدام متن با روش جانشین سازی نوشته شده است صفحه 77 و 78 و 79 نگارش دهم

ناشناس

توضیح کامل خواستم که اینجا نبود ولی بازم …….تلاش بفرمایین😁

ناشناس

لنگه

جواب کارگاه نوشتن صفحه ۷۷ و ۷۸ و ۷۹ کتاب نگارش پایه دهم نوشته های زیر را بخوانید و مشخص کنید کدام یک از آنها نوشته ذهنی و کدام یک نوشته عینی است سپس معین کنید کدام متن با روش جانشین سازی نوشته شده است از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب کارگاه نوشتن نگارش دهم

متن کارگاه نوشتن صفحه 77 نگارش دهم

1) نوشته های زیر را بخوانید و مشخص کنید کدام یک از آنها نوشته ذهنی و کدام یک نوشته عینی است؟ سپس معین کنید کدام متن با روش «جانشین سازی» نوشته شده است؟
متن یک : با کفش های بابا خوب راه میرم، حیف، تند تند زمین میخورم. بابا چه طوری زمین نمی خوره.
شاید هم میخوره. آخه یه روز لباسش خاکی بود.
شاید بند کفشای بابا رو ببندم اندازم بشن. بعد برم توی کوچه، اون وقت همه ببینند که من مرد شدم. قد بابام شدم.
کفش های مامان خوب نیستند. زود آدم رو چپه می کنند. شاید می فهمن که من یه مرد هستم. میفهمن که یه زن باید اونها را بپوشه. من نمی پوشم. من که نمی خوام زن بشم، نمیخوام مامان بشم. نمی دونم چرا بابا دعوا می کنه. می گه پا تو کفش بزرگ ترها نکن. مگه چه عیبی داره؟
بابا می ترسه من مرد بشم. می خواد من بچه باشم که سرم داد بکشه. بهم بگه جواب من رو نده. بیا پای من رو بمال.
همش براش کار کنم. تمام باباها همین طوری هستند. دوست ندارند ما بچه ها مرد بشیم. کفشاشون رو قایم می کنند. کلاهشون رو از سرشون بر نمی دارند. کتشان رو می زنند به چوب لباسی، عینکشون رو قایم می کنند.

متن دو : اگر تمامی کتاب های تاریخ را ورق بزنیم تا ببینیم که اولین شعر فارسی را چه کسی سروده است، شاید به جواب نرسیم؛ چون اغلب این کتاب ها به زمانی برمی گردند که نشانه های مکتوبی پیدا شده باشد؛ مثلا کتیبه سنگی بر سر گوری یا کتاب قدیمی یا چیزهایی از این قبیل این.
گروهی از تاریخ نویسان هم معتقدند، زرتشت پیامبر ایرانی، اولین شاعر بوده است. اگر چه اطلاعات دقیقی از تاریخ تولد زرتشت در دست نیست؛ اما برخی تاریخ نویسان می گویند او هزار سال پیش از تولد مسیح به دنیا آمده است؛ یعنی حدود سه هزار سال پیش. «گات ها» بخشی از کتاب زرتشت به نام «اوستا» است که آن را اولین شعرهای مکتوب ایران و کهن ترین نوشته ها می دانند.
بعضی ها هم این بیت را اولین شعر فارسی می دانند. « منم آن شیر شلنبه / منم آن را او ببر یله«،
که وزن دارد و به شعر فارسی امروز هم شبیه است.
عده ای هم اعتقاد دارند، بهرام گور، پادشاه ساسانی، اولین شعر فارسی را در گفت و گویی عاشقانه با همسرش دلارام، سروده است. اما هیچ سندی برای تایید این سخن وجود ندارد.
برخی از مورخان در میان کتیبه های پادشاهان هخامنشی نیز، نشانه هایی از شعر یافته اند که البته به زبان فارسی باستان نگاشته شده اند. مثل نوشته زیر که بخشی از یک کتیبه است. «خدای بزرگ است اهورا مزدا / که این بوم را داد / که آن آسمان را داد / که مردم را داد / که شادی را داد مر مردم را ».
البته تاریخ نویسان، اعتقاد دارند اولین شعرهای فارسی ثبت شده به دوره بعد از اسلام برمی گردد و اولین شعر را عباس مروزی سروده است. نام حنظله بادغیسی هم در میان اولین شاعران فارسی است؛ کسی که این شعر را سروده است: «مهتری گر به کام شیر در است / شو خطر کن ز کام شیر بجوی…». ابوحفض سغدی سمرقندی، فیروز مشرقی و… هم جزء اولین شاعران فارسی گوی هستند و قطعه هایی از آنها وجود دارد.
سرگذشت شعر در ایران

متن سه : شاید در کفش شما هم روزی سنگریزه رفته باشد. پا را به یک طرف می فشرید و سنگریزه را در گوشه ای جا می دهید؛ چند قدم راحت می روید و به خیالات خود می پردازید؛ اما آن مهمان ناخوانده، از اینکه به فکر او نیستید، می رنجد و به جنب و جوش می افتد که نقطه حساسی پیدا کند و از آنجا نیش را فروتر می برد. ناچار می ایستید و در گودی پا منزل فراخی برایش فراهم می کنید و با هم قرار می گذارید که از آن پس، مزاحم یکدیگر نباشید.
دوباره رشته های پاره فکر را از زمین و آسمان جمع می کنید و در هم می تابید و می روید. چیزی نمی گذرد که مهمان ناخوانده پیمان می شکند و دوباره به خانه گردی میپ ردازد؛ ولی شما به آن اعتنا نمی کنید و به گرفتن مرغ های اندیشه، خود را مشغول می دارید.
هنوز دور نرفته، کار آزار به جایی می کشد که به جان می آیید و آن نابکار را در میان شست پا و انگشت دیگر بند می کنید و دام مواظبید که نگریزد.
باقی راه به جنگ با سنگریزه می گذرد؛ او می گزد و شما می فشارید. افکار غم انگیز و آشفته تا شما به خانه برسید، جانتان را مجروح کرده اند. وقتی رسیدید، اول با عجله و به خشونت، کفش را در می آورید و ریگ را از بالای سر به زمین می اندازید و با نوک پا به میان حیاط، روانه اش می کنید.
آیا بهتر نبود از همان اول که ریگ به کفشتان رفت، می ایستادید و بیرونش می آوردید و این همه محنت نمی بردید؟

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : الف) متن یک : این متن یک نوشته ذهنی است و در آن از روش جانشین سازی بهره گرفته شده است.
ب) متن دو : این متن عینی است.
پ) متن سه : این متن یک نوشته ذهنی است و در آن از روش جانشین سازی بهره گرفته شده است.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
ناشناس 2 سال قبل
3

لنگه

مجهول 2 سال قبل
2

📚💃

:)^-^ 2 سال قبل
1

متن یک و سه،ذهنی هستن و با روش جانشین سازی نوشته شدن(با بهره‌گیری از خلاقیت ذهن)

متن دوم،عینی هست(با بهره‌گیری از حواس نوشته شده)

0
آرمان. 2 سال قبل

متن یک کجاش ذهنیت هست 😂😡

عسل 2 سال قبل
-1

خخ

ناشناس 2 سال قبل
5

توضیح کامل خواستم که اینجا نبود ولی بازم …….تلاش بفرمایین😁

ناشناس 2 سال قبل
1

خوب بود ممنون 😊

برای پاسخ کلیک کنید