نوار غزه در کدام بخش قرار دارد؟ روی نقشه نشان دهید درباره نوار غزه چه می دانید؟ صفحه 132 مطالعات اجتماعی هشتم

جواب فعالیت صفحه ۱۳۲ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم نوار غزه در کدام بخش قرار دارد؟ روی نقشه نشان دهید درباره نوار غزه چه می دانید؟ از سایت نکس لود دریافت کنید.

جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

مهدی : در بخش جنوب غربی فلسطین.
توضیحاتی درباره غزه :.
با آغاز جنگ خونین غزه و کشته شدن صدها نفر بدست رژیم صهیونیستی طی دو هفته اخیر، نام منطقه غزه دوباره مورد توجه قرار گرفته است. غزه به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی دارای شرایط استثنایی و تقریبا بی همتا در جهان است. غزه، باریکه ای از خاک متعلق به فلسطینی هاست که از طرف خشکی بین اسرایل و مصر محصور است. به گزارش عصر ایران، برخی از نکات درباره وضعیت غزه به شرح زیر است:.
– سرزمین فلسطین شامل دو منطقه جدا از هم به نام های کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه است. کرانه باختری در شرق سرزمین های اشغالی و غزه در جنوب غربی آن است.
– طول منطقه غزه 41 کیلومتر (فاصله تهران تا فرودگاه امام) و عرض آن بین 5 تا 15 کیلومتر است. (طول خیابان ولیعصر تهران از تجریش تا میدان راه آهن 13 کیلومتر است.).
– منطقه غزه به مساحت 360 کیلومتر مربع در جنوب سرزمین اشغالی فلسطین قرار دارد. مساحت این منطقه 4 برابر مساحت جزیره کیش (90 کیلومتر مربع) است.
– منطقه غزه شامل شهرهای کوچک و بزرگ از جمله شهر غزه است.
– منطقه غزه از جنوب با مرز مصر، از شرق و شمال با اسرایل و از غرب با دریای مدیترانه همسایه است.
– هرگونه ورود و خروج کشتی ها به منطقه غزه از راه دریا ممنوع است و نیروی دریایی اسرایل مانع از عبور و مرور کشتی ها به سمت غزه می شود. راه ورود کالا به غزه نیز از طریق گذرگاه رفح در جنوب غزه و هم مرز با مصر و 5 گذرگاه در مرز اسرایل است. علاوه بر این در جنوب غزه، افرادی با حفر تونل انواع کالاها را از مصر وارد منطقه غزه می کنند.
– نطقه غزه با داشتن یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، متراکم ترین منطقه مسکونی جهان است. بخش عمده ساکنان غزه را آوارگانی تشکیل می دهند که از سایر شهرها و روستاهای اشغال شده فلسطین به دست اسرایل، به منطقه غزه آمدند.
– 99 درصد جمعیت غزه، مسلمان و بقیه فلسطینی های مسیحی هستند. نرخ رشد جمعیت در غزه 8 درصد است.
– پول مورد استفاده در منطقه غزه، دلار آمریکا و شیکل (واحد پول اسرایل) است.
– تا قبل از تابستان 2005، منطقه غزه در اشغال نظامی اسرایل بود اما در این سال، اسرایلی ها از غزه عقب نشینی کردند.
7700 اسرایلی در چند شهرک در غزه زندگی می کردند اما پس از عقب نشینی از منطقه غزه، این شهرک ها تخلیه شدند و کنترل منطقه غزه به دولت خودگردان فلسطین سپرده شد.
– حماس در انتخابات پارلمانی سال 2006 توانست اکثریت کرسی های پارلمان فلسطین را از آن خود کند. پس از آن اسماعیل هنیه عضو ارشد حماس به عنوان نخست وزیر توسط محمود عباس ریس دولت خودگردان فلسطین منصوب شد اما اختلافات میان دو طرف بالا گرفت و عباس، هنیه را از نخست وزیری برکنار و کابینه موقت تشکیل داد. به دنبال این حادثه، حماس در سال 2007، نیروهای دولت خودگردان را از این منطقه اخراج کرد و کنترل این منطقه را به دست گرفت. از آن زمان تاکنون اسرایل گذرگاه های مرزی با غزه را بست و حمل و نقل کالا و افراد به غزه را به حداقل کاهش داد.
– منطقه غزه دارای راه آهن تک خطه شمالی – جنوبی است که هم اکنون تخریب شده و قابل استفاده نیست. این خط آهن قبلا از جنوب به راه آهن مصر و از شمال به راه آهن اسرایل متصل می شد.
– تنها بندر نوار غزه پس از انتفاضه سال 2000 میلادی، نیمه کاره رها شد.
– فرودگاه غزه با هزینه 86 میلیون دلاری ژاپن، مصر، عربستان سعودی، اسپانیا، آلمان و مراکش در جنوب منطقه غزه ساخته شد. این فرودگاه ظرفیت حمل و نقل 700 هزار نفر در سال را داشت. این فرودگاه برپایه توافقنامه اسلو در سال 1994 افتتاح شد اما در سال 2000 به دستور اسرایل بسته و تاسیسات و باند آن هم در سال 2001 در حمله ارتش اسرایل تخریب شد.
– منطقه غزه از شبکه ابتدایی تلفن ثابت و از خدمات تلفن همراه موبایل برخوردار است. شرکت فلسطینی «پل تل» با نام برند «جوال» و شرکت اسرایلی «سلکام» مهمترین اراه کننده خدمات موبایل در غزه هستند. همچنین شرکت های متعددی در منطقه غزه در حال اراه اینترنت هستند.
– در بخش هایی از منطقه غزه، کشاورزی انجام می شود اما نظامیان اسرایل مانع کشاورزی در بخش هایی از منطقه غزه می شوند.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
سلطان ادب و احترام 2 سال قبل
1

خب بود

گل شقایق 2 سال قبل
0

عالیییییییییییییییی بود.

برای پاسخ کلیک کنید