جواب کارگاه متن پژوهی درس پنجم آغازگری تنها صفحه 43 و 44 فارسی یازدهم
محمدرضا
دوستان کلمه صفیر بمعنای آواز و سفیر فرستاده
مهسا
عالی دمتون گرم
علیرضا
🤞🏾❤️عالیه🚶🏾♂️
محمد
دمتون گرمم ،مرسییییی ،خیلی خوبب بود
نویسنده
سلام متن بالا که توضیح دادین عالیه
جواب جواب کارگاه متن پژوهی صفحه ۴۳ و ۴۴ کتاب ادبیات فارسی پایه یازدهم قلمرو فکری زبانی ادبی جواب کارگاه متن پژوهی درس پنجم آغازگری تنها از سایت نکس لود دریافت کنید.
قلمرو زبانی : 1) هم آوای کلمه «سفیر» را بنویسید و آن را در جمله ای به كار ببرید.
2) چهار «ترکیب وصفی» که اهمّیت املایی داشته باشند، از متن درس انتخاب كنید.
3) همان طور که می دانید، هر گروه اسمی، یک «هسته» دارد که می تواند با كی یا چند وابسته پیشین و پسین همراه شود.
به انواع وابسته های پیشین توجّه كنید:
صفت پرسشی ← کدام روز
صفت تعجّبی ← عجب روزی
صفت اشاره ← آن روز
صفت مبهم ← هر روز
صفت شمارشی اصلی ← یک روز
صفت شمارشی ترتیبی (با پسوند -ُ مین) ← دومین روز
صفت عالی ← بهترین روز
اینك با یک نوع دیگر از وابسته های پیشین آشنا می شویم :
شاخص : شاخص ها لقب ها و عنوان هایی هستند که بدون هیچ نشانه یا نقش نمایی، در کنار اسم قرار می گیرند.
مانند: «امام، علّمه، استاد، آقا، حاجی، خاله، کدخدا، سرلشکر، مهندس و …»
توجّه: شاخص ها کلماتی هستند که غالباً، بی فاصله، پیش از هسته می آیند؛ این کلمات در جای دیگر می توانند هستۀ گروه اسمی، مضاف الیه و یا … قرار بگیرند؛ در این صورت، شاخص محسوب نمی شوند.
مثال : استاد معین، فرهنگ فارسی را در شش جلد تدوین کرده است. شاخص
ایشان، استادِ زبان و ادبیات فارسی بودند. هستۀ گروه اسمی
کتاب استاد، دربردارندۀ مطالب مفیدی است. مضافٌ الیه
اکنون واژه های زیر را یک بار به عنوان «شاخص» و بار دیگر به عنوان «هسته» گروه اسمی در جمله به کار ببرید.
سرهنگ: سیّد:
جواب قلمرو زبانی : 1) سفیر: هر دانش آموز سفیر جامعه فرهنگی ایران است.
2) دارالسّلطنه تبریز -خواست او-بزرگان طوایف-حامل زنبورک – لازمه حضور – از دست رفتن محض – صفیر گلوله
3) سرهنگ: شاخص: سرهنگ رحیمی از سربازان سان دید.
هسته: من به سرهنگ اردوگاه گزارشی دادم.
سید: شاخص: بچه ها به سید رضا سلام کردند.
هسته: آن سید بزرگوار سخرانی می کرد.
قلمرو ادبی : 1) متن درس را از نظر نوع ادبی بررسی كنید.
2) برای هر یک از آرایه های زیر، نمونه ای از بند هفتم درس (سپیده فردای گنجه …) انتخاب كنید و بنویسید.
تشبیه:
کنایه:
تشخیص:
3) در عبارت زیر، بهره گیری از کدام آرایه های ادبی بر زیبایی سخن افزوده است؟
در ایران آن روز، دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر،رزم پسر!
جواب قلمرو ادبی : 1) ادب پایداری (مبارزه با بیگانگان) : در واقع درس در مورد مبارزه با ظلم و سر دادن فریاد عدالت خواهی است و خواننده را دعوت به ایستادگی و مبارزه با ظلم می کند.
2) تشبیه : روس ها مثل مور وملخ در پهنه شهر پراکنده شدند.
کنایه : روس ها مثل مور وملخ در پهنه شهر پراکنده شدند
شوری در جان ها می نهاد.
تشخیص : سپیده فردای گنجه با نهیب و صفیر گلوله های توپ روس باز شد.
شهری داشت خود را برای استقبال از بهار آماده می کرد.
3) واج آرایی : درصامت های ((ر/ز/د))
تکرار : رزم/بزم/درباز
تناسب : پدر وپسر
جناس : بزم و رزم
تضاد : بزم و رزم
سجع : بزم و رزم / پدر و پسر
قلمرو فکری : 1) چه عاملی عبّاس میرزا را برای تحقّق آرمان های ملّی، استوارتر و امیدوارتر می كرد؟
2) درعبارت زیر، مقصود نویسنده از قسمت های مشخّص شده چیست؟
«مردمی كه به خانه های تاریكی و بی دریچه عادت كرده اند، از پنجره های باز و نورگیر گریزان هستند.»
3) با توجّه به بیت زیر، شخصیت «عبّاس میرزا» را تحلیل نمایید.
چون شیر به خود سپه شكن باش فرزند خصال خویشتن باش نظامی
جواب قلمرو فکری : 1) مشاهده صحنه های ناب وتوفندگی فرزندان میهن برای رویارویی با دشمن عباس جوان را به وجد می آورد ودلش را برای تحقق آرمان های ملی اش استوار وامید وار میکرد.
2) خانه های تاریک و بی دریچه: رخوت و سستی و جمود فکری.
پنجره های باز ونور گیر: اندیشه ها و افکار نو و ترقی جویانه.
3) با توجه به بیت می توان گفت ((عباس میرزا)) شخصیتی برجسته و شجاع و وطن پرست و کم نظیر بوده است.
جواب بچه ها در نظرات پایین سایت
پریچهر :
قلمرو زبانی :
۱: هم آوای کلمه (سفیر) را بنویسید و آن را در جمله به کار ببرید. هر رزمنده، سفیر کشور خود است.
۲: چهار ترکیب وصفی که اهمیت املایی داشته باشند از متن پیدا کنید و بنویسید. خواست او، صفیر گلوله، لازمه حضور.
۳: همان طور که میدانید هر گروه اسمی، یک «هسته» دارد که می تواند با یک یا چند وابسته پیشین و پسین همراه شود.
به انواع وابسته های پیشین توجه کنید:
صفت پرسشی = کدام روز
صفت تعجّبی = عجب روزی
صفت اشاره = آن روز
صفت مبهم = هر روز
صفت شمارشی اصلی = یک روز
صفت شمارشی ترتیبی ( با پسوند _ُمین ) = دومین روز
صفت عالی = بهترین روز
اینک با یک نوع دیگر از وابسته های پیشین آشنا میشویم:
شاخص: شاخص ها لقب ها و عنوان هایی هستند که بدون هیچ نشانه یا نقش نمایی، در کنار اسم قرار می گیرند.
مانند: « امام علّمه، استاد، آقا، حاجی، خاله، کدخدا، سرلشگر، مهندس و … ».
توجه: شاخص ها کلماتی هستند که غالباً، بی فاصله، پیش از هسته می آیند؛ این کلمات در جای دیگر می توانند هسته گروه اسمی، مضاف الیه و یا… قرار بگیرند؛ در این صورت شاخص محسوب نمی شوند.
مثال: شاخص: استاد معیین، فرهنگ فارسی را در شش جلد تدوین کرده است.
هسته گروه اسمی: ایشان، استاد زبان و ادبیات فارسی بودند.
مضاف الیه: کتاب استاد، در بر دارنده مطالب مفیدی است.
اکنون واژه های زیر را یک بار به عنوان « شاخص » و بار دیگر به عنوان «هسته» گروه اسمی در جمله به کار ببرید.
سرهنگ: سرهنگ محمودی سربازان را برای رژه آماده کرد.
هسته: من با سرهنگ صحبت کردم.
سیّد: شاخص: بچه ها در محضر سید حسین قرار گرفتند.
هسته: سید در بالای مجلس نشست.
قلمرو ادبی :
۱: متن درس را از نظر نوع ادبی بررسی کنید. ادبیات پایداری، زیرا درس درمورد مبارزه با ظلم و فریاد عدالت خواهی بوده و ادبیات پایداری به معنای مبارزه با بیگانگان و پایداری در برابر آن ها است.
۲: برای هرکی از آرایه های زیر، نمونه ای از بند هفتم درس ( سپیده فردای گنجه…) انتخاب کنید و بنویسید.
تشبیه: روس ها، مثل مور و ملخ در پهنه شهر آکنده شدند.
کنایه: آکنده شدن روس ها مثل مور و ملخ.
تشخیص: شهری داشت خود را برای استقبال آماده می کرد.
۳: در عبارت زیر، بهره گیری از کدام آرایه ادبی بر زیبایی سخن افزوده است ؟
در آن روز، دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم، بزنم پدر، رزم پسر!
واج آرایی حرف ز
تضاد: بزم و رزم
جناس: بزم و رزم
سجع: بزم و رزم، پدر و پسر.
قلمرو فکری:
۱: چه عاملی عباس میرزا را برای تحقق آرمان های ملی، استوارتر و امیدوار تر می کرد؟مشاهده صحنه های ناب و توفندگی فرزندان میهن برای رویارویی با دشمن عباس جوان را کنجکاو برای تحقق آرمان هاب ملی اش وا می داشت.
۲: در عبارت زیر، مقصود نویسنده از قسمت های مشخص شده چیست؟
« مردمی که به خانه های تاریک و بی دریچه عادت کرده اند، از پنجره های باز و نورگیر گریزان هستند ».
خانه های تاریک و بی دریچه: رخوت و سستی و جمود فکری.
پنجره های باز و نور گیر: اندیشه ها و افکار نو و ترقی جویانه.
۳: با توجه به بیت زیر، شخصیت «عباس میرزا» را تحلیل نمایید.
چون شیر به خود سپه شکن باش فرزند خصال خویشتن باش.
می توان گفت او مردی شجاع، وطن پرست و با غیرت است.
عالیییی
تشبیه نمونه؟
ارائه ادبی
عالی
مفید بود :)
مرسی:*) عالی
خوب بود
دوستان کلمه صفیر بمعنای آواز و سفیر فرستاده
عالیه
یاشاسین
سلام خیلی خوب بود اگر در مورد وابسته پسین هم مطلبی نوشته می شد عالی می شد و همینطور مثالهای بیشتر.
خیلی خوب بود ممنون☺☺☺
ممنون….
عالی بودن خوب بود
خیلی خوب بود ممنون
عالی دمتون گرم
عالی ممنون👏👏👏👏👏
عالییییی
عالیییییی
معتی درس رو هم بزارید خوب میشه ستاره
عالیییییییییییییخسته نباشین🌼
قسمت قلمرو زبانی برای ما گفته از بند هشتم درس(مردم با سنگ پاره…) اما اینجا چیز دیگری نوشته
خوب بود
عالی
خوب بود
خوب بود
عالیه امتحان کنید
حتما امتحان کنید خیلی خوبه
ببینید امتحان کنید
عالی ممنون
عالی بود
دیونه ها
الکی هستد شما تررررررررر یاس
یه مقدار کوچولو متن درس تحریف شده بود
عالی بود🤩
ممنونم ازتون عالی بود 🤗😚😙😚😙😚😙
چرابقیش نییییس
متن پیام یا نظر خودتان را در این بخش تایپ کنیدجواب سوال ۵و۶کارگاهدرس پژوهی ص ۴۳ رو هم بزارید
ممنون
خیلیم خوب
قلمرو ادبی سوال دوم به جای بند هشتم از بند هفتم نوشته شده
ن خوب بود بابا…
مرسی خیلی خوبه 🙃
جوابش کو پس
عالی 👌🏼
عالی
عالی بود واقعا من همیشه میام همین سایت جواب هاش هم کاملا درسته♥️♥️🙏🏻🙏🏻
خیلیییییس عالیییییی بود👌👌👌👌❤️❤️❤️❤️❤️
عالی دمتون گرم.عشقین 😍😘
کاملا درسته
عالی تر از عالی
واقعا ممنون متشکر از مطالب مفیدتون
مشکلی نیست
واقعا خوب بود مرسی ❤
عالــــــــــــــــــــی بود فک نمیکردم انقد این سایت خوب باشه
عالی حرف نداره
عالی من از این مطلب خوشم آمد پشینهاد میکنم دیگران هم استفاده کنن
عوضی
خوب بود.
خیلی هم خوب بود
خوب بود
این منبع عالیه من که لذت می برم از پاسخگویی عالی و دقیق.
سلام
بد نیس
خیلی خوب بود
عالییییی💙💙💙😘😘
مانند کارگاه های کتاب نیست ولی در کل خوب بود
عالی بود ممنون
متشکرم خوب بود
خیلی خوب بود
خیلی خوب بود
عالی بود خیلی ممنون 💓💓💓💓💓
عاااااااالی بود مـــ❤ــــمـــ💟ــنـــون
خوب بودبدنبود😋
عالییی
خوبع
نمیدانم
سلام متن بالا که توضیح دادین عالیه
خوب است
خوب بود ممنون ازتون👍
خوب
دمتون گرمم ،مرسییییی ،خیلی خوبب بود
خوب بود
🤞🏾❤️عالیه🚶🏾♂️
خیلی مفید بود.ممنون از زحماتتون👩🎓
سلام خوب بود مرسی
عالی و مفید
چیزی
لطف زیادی کردید😂✌
عالیی بود👏
ممنون به خاطر این مطالب
خوبه ب درد بخور هس مرسییی از بابت این مطالباهربژیییی
عالی بود ممنون از شما
برای هریک از ارایه های زیر از بند هشتم درس (مردم با سنگ پاره …)انتخاب کنید و بنویسید
حسین تبریز
خیلی خوب بود
سلام اگر به صورن پی دی اف بود و کل کتاب یکجا بود دستزس راحت تری بودچون من کل پی دی اف ها رو باز میکنم یکی از انها و شاید هیچ کدوشمون به درد نمیخوره
سلام لطفا کل کتاب یکجا باشه و برای بقیه دروس هم اماده کنید از این اینها ممنون خوب بود
عالی بود
به جای سید وسرهنگ مثال های دیگری کاش میزدین
از ماست که بر ماست
عالی بود ممنون
خیلی کامل و دقیقکاش از همون اول این سایت و دیده بودم و از امکاناتش استفاده میکردم حیفه اون همه وقتم
جواب صفحه ۴۳
عالی بود ممنون از زحماتتون
عالی بود ممنون
خوب بود مرسی
مرسی واقعا دمتون گرم
عاااالی بود ممنووون