جواب کارگاه متن پژوهی درس هفتم باران محبت صفحه 60 و 61 و 62 فارسی یازدهم
نویسنده
مال اون قسمت میشه که نوشته : آن چه بود ؟ گوهر محبت که در صدف امانت … جان آدم شایسته بودمریم السادات معینی
tayebh
چرا کامل نیست؟
ناشناس
خوب بود فق چر یوال ۲-۳قلمرو زبانی نبود ؟!🙂🙁
عالی
عالی
عماد
عالی بود ولی یه جایی کامل نیست
جواب کارگاه متن پژوهی قلمرو فکری زبانی ادبی صفحه ۶۰ و ۶۱ و ۶۲ کتاب ادبیات فارسی پایه یازدهم جواب کارگاه متن پژوهی درس هفتم باران محبت از سایت نکس لود دریافت کنید.
قلمرو زبانی : 1) معنای واژه های مشخّص شده را بنویسید.
تا در تحصیل فضل و ادب، «رغبتی» صادق نباشد، این «منزلت» نتوان یافت. كلیله و دمنه
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست در «حضرت» كریم، تمنّا چه حاجت است حافظ
نانم افزود و آبرویم كاست بینوایی به از «مذلّت» خواست سعدی
2) با دقّت و توجّه به جدول زیر، شكل ها و جایگاه همزه را در زبان فارسی بهتر بشناسیم:
اكنون برای كاربرد شكل های مختلف همزه، شش واژه مناسب بیابید و بنویسید.
جواب قلمرو زبانی : 1) رغبتی : خواسته ای
منزلت : مقام
حضرت : درگاه
مذلت : ذلت و خواری
2) پاسخ به صورت زیر خواهد بود:
قلمرو ادبی : 1) عبارت زیر را از دید آرایه های ادبی، بررسی كنید.
پس، از ابركرم، باران محبّت بر خاك آدم بارید و خاك را گِل كرد و به ید قدرت در گِل از گِل، دل كرد.
2) در بیت زیر، «استعاره» را مشخّص كنید و آن را بررسی نمایید.
سر نشترِ عشق بر رگِ روح زدند كی قطره فرو چ یكد و نامش دل شد
3) برای هر مفهوم زیر، از متن درس، معادل كنایی بیابید و بنویسید.
نپذیرفتن ( ……………………… )
متوسّل شدن ( ……………………… )
شتاب دادن ( ……………………… ).
جواب قلمرو ادبی : 1) تشبیه : کرم به ابر تشبیه شده است (ابر کرم) ، محبت به باران تشبیه شده است (باران محبت)
جناس : گل و دل
مراعات نظیر : خاک، گل، ابر، باریدن
2) رگ روح : روح به انسان تشبیه شده است که رگ دارد.
3) نپذیرفتن (تن در ندادن)
متوسّل شدن (در دامن آویختن)
شتاب دادن (دو اسبه آمدن).
قلمرو فکری : 1) در عبارت های زیر، مقصود از قسمت های مشخّص شده چیست؟
الف) شما در این آینه، نقش های بوقلمون بینید.
ب) هر لحظه، از خزاین غیب، گوهری، در نهاد او تعبیه میك ردند.
پ) ازحکمتِ ربوبیت به سِرّ ملایکه فرو می گفت.
2) هر بیت، با كدام قسمت از متن درس تناسب مفهومی دارد؟
* نازِ و نیازِ تو شد، همه دلپذیر من تا ز تو دلپذیر شد، هستی ناگزیر من حسین منزوی
** نیست جانش محرم اسرار عشق هر که را در جان، غم جانانه نیست خواجوی کرمانی
*** تو ز قرآن، ای پسر، ظاهر مبین دیو، آدم را نبیند غیر طین مولوی
3) درباره ارتباط معنایی آیات شریفه زیر و متن درس توضیح دهید.
الف) و عَلَّمَ آدَمَ الاَسْماء کُلَّهَا. (همۀ نام ها را به آدم آموخت.) (سورۀ بقره، آیۀ 31)
ب) إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَه عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ وَالجِبَالِ فَأَبَینَ أنَ یَحْمِلنَها وَأشفَقْنَ مِنْهَا و حَمَلهَا الْاِنسَانُ إنِّهُ کَانَ ظَلُوما جَهُولا (سورۀ احزاب، آیۀ 72)
(ما امانت را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم؛ پس، از پذیرفتن و حمل آن خودداری کردند و از آن هراسناک بودند و انسان، آن را بر دوش کشید. به درستی که او بسیار ستمگر و نادان بود.).
جواب قلمرو فکری : 1) الف) آینه : جسم انسان
ب) گوهری : استعداد غریزی انسان
پ) سر : قلب
2) * آیا این چه سر است که خاک ذلیل را از حضرت عزت به چند ید اعزاز می خوانند و … در میان ننهاد.
** شما چه می دانید که ما را با این مشتی خاک … سر و کار با عشق نبوده است
*** در هر ذره از آن گل …. در دل نگرید.
3) الف) آدم به زیر لب آهسته گفت اگر شما مرا نمی شناسید من شما را می شناسم. باشید تا اسامی شما را یک به یک برشمارم.
ب) آن چه بود؟ گوهر محبتی بود که در صدف امانت … و به خزانه داری آن جان آدم شایسته بود.
مریم معینی : مال اون قسمت میشه که نوشته : آن چه بود ؟ گوهر محبت که در صدف امانت … جان آدم شایسته بود.
عالی بود ولی یه جایی کامل نیست
عالی
خوب بود ولی قلمرو زبانی کامل نبود:/💔
عالیه عالیه
مرسی
مال اون قسمت میشه که نوشته : آن چه بود ؟ گوهر محبت که در صدف امانت … جان آدم شایسته بودمریم السادات معینی
چرا کامل نیست؟
عالیییی وری ماچ 😍😍😍
خوب بود فق چر یوال ۲-۳قلمرو زبانی نبود ؟!🙂🙁
عالی بود
خیلی خوب بود ناموصا معلوم نیس فازشون چیه😂😂😂😂 خوبه ولی برای کار راه انداختن💓👑
ایکاش صفحه۶۰ ۲و۳ رو می گرفتید عالی بود
سایت خوبی دارید خسته نباشید 🌷
سلام به نظرم چیزایی که به دردمون میخورد تو این درس رو گفته بود و ممنون
عالی
خوب بود اما جواب بعضی از سوال ها نیست چرا ؟
خوبه ولی کامل نیست و جواب بهضی سوالات نیست لطفا تصحیح کنید
مطالب کاملا مفید بودممنون
سلام خوب بود