جواب گفت و گو درس ششم آداب زندگانی صفحه 52 فارسی نهم
.
جواب کوتاه میخامد😑
نویسنده
کم سخن بگووبیشترگوش کن تاچیزی ازتونپرسیده اندتوجوابی نده
دلآرام
سلامخیلی ممنون که به فکر دانش آموز ها هستید من واقعا گیر کرده بودم که چطور باید جوابها رو پیدا کنم.😍
نویسنده
ادب و اخلاق خوب، موجب تربیت صحیح، احترام متقابل، اعتماد به دیگران، ترویج فضایل اصلاح معایب و سرانجام شهر و جامعه ای آرمانی و مطلوب می شود که می توان در آن با آرامش خاطر زندگی کرد و به کمال و تعالی دست یافت به همین خاطر در مجموعه ی آیات قرآنی و روایات معصومین، توصیه های بسیاری به اخلاق حسنه شده است و در ادبیات ما نیز نمونه های خوبی از این سفارش ها دیده می شود، حتما این بیت ملک الشعرای بهار را آغاز فصل پنجم به یاد دارید : «اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است.» این دو بیت با این بخش از کلام خواجه نصیر ( متن سوم درس ) ارتباط دارد. « آدمی باید که سخن دیگری به سخن خود، قطع نکند و هر که حکایتی یا روایتی کند و او بر آن واقف باشد، وقوف خود بر آن، اظهار نکند تا آن کس آن سخن را به اتمام رساند … و اگر کسی به جواب، مشغول شود…. صبر کند تا آن سخن، تمام شود پس جواب خود بگوید.» که پیام هر دو قطع نکردن حرف دیگران است.نکته : این دو بیت اولا در کتاب اخلاق ناصری نیامده است. ثانیا طبق یادداشت علامه ی دهخدا در جلد دوم «امثال و حکم» از بابا افضل کاشانی است. من فقط اينارو ميدونم تمام. حشمت فردوس هستم
Zahra
جوابا خیلی زیاد بودن ولی در هر صورت خوب بود 😐😐
جواب گفت و گو صفحه ۵۲ کتاب ادبیات فارسی پایه نهم گفت و گو درس ششم آداب زندگانی از سایت نکس لود دریافت کنید.
1. درباره آداب معاشرت و تأثیر اخلاق نیکو در زندگی اجتماعی، بحث و گفت و گو کنید.
2. درباره ابیات زیر و ارتباط آن با درس گفت و گو کنید.
کم گوی و به جز مصلحت خویش مگوی چیزی که نپرسند تو از پیش مگوی
دادند دو گوش و یک زبانت ز آغاز یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگوی
(اخلاق ناصری، خواجه نصیرالدّین توسی)
جواب بچه ها در نظرات پایین سایت
مهدی : 1. ادب و اخلاق خوب، موجب تربیت صحیح، احترام متقابل، اعتماد به دیگران، ترویج فضایل اصلاح معایب و سرانجام شهر و جامعه ای آرمانی و مطلوب می شود که می توان در آن با آرامش خاطر زندگی کرد و به کمال و تعالی دست یافت به همین خاطر در مجموعه ی آیات قرآنی و روایات معصومین، توصیه های بسیاری به اخلاق حسنه شده است و در ادبیات ما نیز نمونه های خوبی از این سفارش ها دیده می شود، حتما این بیت ملک الشعرای بهار را آغاز فصل پنجم به یاد دارید : «اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است.»
2. این دو بیت با این بخش از کلام خواجه نصیر ( متن سوم درس ) ارتباط دارد. « آدمی باید که سخن دیگری به سخن خود، قطع نکند و هر که حکایتی یا روایتی کند و او بر آن واقف باشد، وقوف خود بر آن، اظهار نکند تا آن کس آن سخن را به اتمام رساند … و اگر کسی به جواب، مشغول شود…. صبر کند تا آن سخن، تمام شود پس جواب خود بگوید.» که پیام هر دو قطع نکردن حرف دیگران است.
نکته : این دو بیت اولا در کتاب اخلاق ناصری نیامده است. ثانیا طبق یادداشت علامه ی دهخدا در جلد دوم «امثال و حکم» از بابا افضل کاشانی است.
معلم گفته در موردشون تحقیق کنید منظورشون اینه
خبه ولی اگه جواب کوتاه تر باشه برای حفظ راحت تر هست وادامه گفت و گو هم بزارید.
خوبه ولی خیلی طولانی اگر برای سال آینده مطلب ها کوتاه تر باشن بهترن
سلامخیلی ممنون که به فکر دانش آموز ها هستید من واقعا گیر کرده بودم که چطور باید جوابها رو پیدا کنم.😍
عالی بود ممنون
خیلی طولانیه..
جوابا خیلی زیاد بودن ولی در هر صورت خوب بود 😐😐
جواب کوتاه میخامد😑
عاااالی بود🌹
خیلی زیاد نیست؟
خیلی زیاد نیست؟
خیلی ممنون از شما
چقده زیادههههه
ادب و اخلاق خوب، موجب تربیت صحیح، احترام متقابل، اعتماد به دیگران، ترویج فضایل اصلاح معایب و سرانجام شهر و جامعه ای آرمانی و مطلوب می شود که می توان در آن با آرامش خاطر زندگی کرد و به کمال و تعالی دست یافت به همین خاطر در مجموعه ی آیات قرآنی و روایات معصومین، توصیه های بسیاری به اخلاق حسنه شده است و در ادبیات ما نیز نمونه های خوبی از این سفارش ها دیده می شود، حتما این بیت ملک الشعرای بهار را آغاز فصل پنجم به یاد دارید : «اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است.» این دو بیت با این بخش از کلام خواجه نصیر ( متن سوم درس ) ارتباط دارد. « آدمی باید که سخن دیگری به سخن خود، قطع نکند و هر که حکایتی یا روایتی کند و او بر آن واقف باشد، وقوف خود بر آن، اظهار نکند تا آن کس آن سخن را به اتمام رساند … و اگر کسی به جواب، مشغول شود…. صبر کند تا آن سخن، تمام شود پس جواب خود بگوید.» که پیام هر دو قطع نکردن حرف دیگران است.نکته : این دو بیت اولا در کتاب اخلاق ناصری نیامده است. ثانیا طبق یادداشت علامه ی دهخدا در جلد دوم «امثال و حکم» از بابا افضل کاشانی است. من فقط اينارو ميدونم تمام. حشمت فردوس هستم
.
عالی
کم سخن بگووبیشترگوش کن تاچیزی ازتونپرسیده اندتوجوابی نده
خیلی ممنون عالی و مفید بود 🙏🏻🌹🌺
خوبه
عالی بودمرسی
بدک نبود
دیوان حافظ بسیار اموزنده است ولی نمی دانم
خوبه ممنون
عالی بود متشکر
ادامه گفت گو رو میخوام
چقدر طولانیییی